Hitta glädje i vardagssysslor, del 2

Fortsätter på temat att hitta glädje i vardagssysslor. Nyligen bytte jag min rakningsprocedur till en klassisk sådan. Har alltid rakat mig med en vanlig Gilette-rakhyvel och raklödder. Aldrig riktigt gillat det men har inte hittat några bra alternativ, testat rakapparater och engångshyvlar men varje gång slutat med att jag gått tillbaka till gilette. Nyligen testade jag dock att raka mig med en säkerhetsrakhyvel, raktvål och rakborste och jag blev imponerad. Det var lite struligt först men när jag fick ordning på tekniken måste jag säga att det är ett överlägset sett att raka sig på. Det svåra är att ta sig tiden, för lite extra tid tar det. Men hela proceduren är väldigt fridfull.

Meditation i vardagssysslor igen

rakning

Samma metod som i det jag skrev sist om att diska, det gäller att vara 100 % närvarande och fokuserad på det du gör just nu.

Så för mig när jag rakar mig låter jag det ta den tid det tar, lugnt och fint bygger upp ett raklödder med raktvålen och rakborsten. Cirkulerar långsamt in i det i huden och känner hur borsten åker över hyn. Sen när jag rakar gör jag samma sak, fokuserar på hur bladet åker över huden. Kan verkligen rekommendera klassisk rakning. Det var lite svårt att komma igång och veta hur man ska göra, men jag hittade en bra sida med mycket information: säkerhetshyvel. Där hittar du all information du behöver för att komma igång.

Det var allt för idag.

Att hitta glädjen i enkla sysslor som städning etc.

Hej och välkomna till dagens blogginlägg!

Idag tänkte jag skriva om aningen djupare saker än vanligt. Nämligen en metod för att hitta sitt inre lugn genom enkla sysslor.

Bakgrund

Meditation och städning kan kombineras

Vi har tidigare skrivit om hur stressade och upptagna dagens ”moderna” människor är. Vi på wismar.nu tror på att ha ett fridfullt sinne och inte oroa sig för mycket. Detta kan man bland annat uppnå genom meditation och så kallad no-mind där man helt enkelt försöker stänga av tankarna och den interna dialogen.

De flesta av oss ägnar nog alldeles för mycket tid i det förflutna och framtiden, när man istället borde fokusera på det enda som är viktigt, nämligen nuet.

Metod

När det kommer till ”vanlig” meditation sitter man ofta ner och försöker stilla sitt sinne. Denna metod går istället ut på att använda sig av en enkel syssla man ofta gör i hemmet, till exempel städning. Det enda kravet är att aktiviteten inte ska vara för avancerad och kräva mycket intellektuellt arbete.

Om vi tar ett exempel: Nästa gång du diskar, försök att vara hundra procent närvarande i exakt det du gör för sekunden. Känn hur det varma vattnet nuddar dina händer och hur du varsamt för diskborsten mot tallriken. Försök även medvetet att stilla alla tankar på vad du ska göra sen, vad som hände igår etc. Det som händer med lite övning är att du blir helt närvarande i den aktivitet du utför vilket kommer inbringa dig i ett avslappnat lugn. Vi människor behöver verkligen denna frid då och då för att kunna ladda vårt ”spirituella batteri”.

En annan fördel med metoden är att aktiviteter som städning nu plötsligt blir till något positivt. Kanske ser du nu fram emot att dammsuga golvet och putsa fönstren.

Ett litet tillägg

Ovanstående är dock inte något man alltid måste göra. Ibland måste man hålla högt tempo och vara extra effektiv, som till exempel vid en stressig flytt, dödsboarbete eller liknande. Jag personligen har erfarenhet av detta från min ungdom. Vår morfar gick bort och vi skulle fixa detta dödsbo med allt vad det innebär, det är ingenting jag önskar ens min värsta fiende! Men jag lärde mig en bra läxa och när det nu i våras hände igen kontaktade jag ett företag som hjälper en hållet och hållet med att fixa ett dödsbo Stockholm. Sjukt nöjd blev jag över resultatet.

Slutsats: Kan man lämna ifrån sig ett stressigt jobb ska man definitivt göra det. Det personliga välmåendet ska alltid stå i centrum enligt oss!

Recept på hemmagjord sushi

Hej och välkomna till det första inlägget här på bloggen!

Vi tänkte inleda med ett matlagningsrecept, denna gång är det den japanska maträtten sushi som står i fokus! Sushi har funnits i Sverige sen 1979, men det var först på 90-talet som maträtten fick ett större genomslag i landet.

Ingredienser

Att göra sushi är inte jätteenkelt och det finns många variationer på råvaror och sorter.

Till riset

  • 4 dl Japanskt ris, ichiban är ett bra märke
  • 6 dl vatten
  • 4 matskedar risvinäger
  • 2 matskedar vatten
  • 2 matskedar socker
  • salt

Till sushin

  • Soja (japansk)
  • sushimatta
  • plast
  • sesamfrön
  • avokado
  • crabsticks
  • lax
  • gurka
  • + fritt fram att variera sig här!

Gör så här

sushi recept

Skölj riset och lägg det i kallt vatten 15 minuter. Koka sedan upp det och låt sjuda under locket i 20 min. Ta sedan grytan från plattan och låt riset stå (med locket på!) i drygt 20 min. Häll sedan upp riset i en stor form och häll på risvinägern.

För att göra rullarna tar du fram din sushimatta och lägger på en skärbräda. Lägg ett noriark med den matta sidan pekandes upp. Applicera ett lager ris men lämna en kant på ca 4 cm överst så man kan fästa rullen. Pressa det hårt mot arket! Nästa steg är den goda fyllningen. Här kan man variera och hitta på lite vad som helst. Men det viktiga är att försöka skära allt i stavar och lägga det i en rad längst ner. Sedan rullar du bestämt ihop rullen, undvik bara att fyllningen åker ut!

Ytan utan ris kan du fukta med vatten så rullen fäster bättre. Plasta in rullen och lägg i kylen så håller den bättre. Sedan är det bara att ta ut rullen och skära upp i lagom stora bitar efter tycke!

Ät och njut!

Hur ser ditt recept på sushirullar ut? Kommentera gärna nedanför eller hör av dig här.